Νομοθεσία

 ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Απουσίες μαθητών

 Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,  (Ν. 3699/2008).

Εγκύκλιος Γ6/106/3-4-1992 ΥΠ.Ε.Π.Θ. (Μαθητές με δυσλεξία) 

Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες ( Διάγνωση-Βεβαίωση ειδικών εκπ/κών αναγκών)

Εγκύκλιος Γ2/1846/17-5-2000 ΥΠ.Ε.Π.Θ. (Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών)

Σημαιοφόροι - Παραστάτες

Διαγωγή μαθητών ( Χαρακτηρισμός  διαγωγής, κυρώσεις, κ.ά.)

 

 

ΑΠΟΥΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ

 Οι απουσίες μπορούν να χαρακτηρισθούν ως δικαιολογημένες είτε με την προσκόμιση ιατρικής ή νοσοκομειακής βεβαίωσης είτε με αίτηση δικαιολόγησης από τον ίδιο τον κηδεμόνα, το βραδύτερο μέχρι και τη δεκάτη μέρα από την επιστροφή του μαθητή στο σχολείο. Σημειωτέον ότι ο κηδεμόνας μπορεί να δικαιολογήσει το πολύ 10 ημέρες το χρόνο και όχι περισσότερες από 2 ημέρες κάθε φορά. Επίσης δεν μπορεί να δικαιολογήσει τμήμα ημέρας (πχ 2 πρώτες ώρες επειδή πήγε τον μαθητή για εμβολιασμό. Στις περιπτώσεις αυτές η δικαιολόγηση γίνεται μόνο από γιατρό).
Την τελευταία ημέρα του διδακτικού έτους ο σύλλογος των καθηγητών συνεδριάζει και με βάση το σύνολο των απουσιών κάθε μαθητή, χαρακτηρίζει τη φοίτησή του ως:
  1. επαρκή
  2. ελλιπή (ο μαθητής εξετάζεται σε όλα τα μαθήματα το Σεπτέμβριο και όχι τον Ιούνιο) και
  3. ανεπαρκή (ο μαθητής υποχρεούται σε επανάληψη της τάξης)
Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση ενός μαθητή όταν:
  1. το σύνολο των απουσιών του δεν υπερβαίνει τις 64 ανεξάρτητα από το λόγο στον οποίο οφείλονται.
  2. το σύνολο των απουσιών του δεν υπερβαίνει τις 114 με την προϋπόθεση ότι οι πάνω από τις 64 θα είναι όλες δικαιολογημένες.
  3. το σύνολο των απουσιών του είναι πάνω από 114 αλλά όχι πέραν των 164 με την προϋπόθεση ότι όλες οι πάνω από τις 64 είναι δικαιολογημένες, η διαγωγή του μαθητή κοσμιότατη και η ο γενικός μέσος όρος όλων των προφορικών βαθμών των τριών τριμήνων είναι τουλάχιστον 15
    (ο χαρακτηρισμός στην περίπτωση αυτή γίνεται με ειδική πράξη του Συλλόγου).
Ελλιπής χαρακτηρίζεται η φοίτηση ενός μαθητή όταν:
  1. το σύνολο των απουσιών του είναι πάνω από 114 αλλά όχι πέραν των 164 με την προϋπόθεση ότι όλες οι πάνω από τις 64 είναι δικαιολογημένες, και δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου (δηλαδή διαγωγή κοσμιότατη και Γενικός Μέσος Όρος βαθμών τουλάχιστον 15).
  2. το σύνολο των απουσιών του είναι πάνω από 164 αλλά όχι πέραν των 214 με την προϋπόθεση ότι όλες οι πάνω από τις 64 είναι δικαιολογημένες, η διαγωγή του μαθητή κοσμιότατη και η ο γενικός μέσος όρος όλων των προφορικών βαθμών των τριών τριμήνων είναι τουλάχιστον 15
    (ο χαρακτηρισμός στην περίπτωση αυτή γίνεται με ειδική πράξη του Συλλόγου).
Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση ενός μαθητή όταν σημείωσε πάνω από 64 απουσίες και δεν εμπίπτει σε καμία από τις παραπάνω περιπτώσεις.



Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,  (Ν. 3699/2008).

1. Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών καινευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασίατης σχολικής προσαρμογής και μάθησης. Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκεςσυγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητικήαναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί,αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνιαμη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας−λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομοελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού),ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες. Στην κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν εμπίπτουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
2. Οι μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφοράλόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ανήκουν στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
3. Μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι και οι μαθητές που έχουν μία ή περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό πουυπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κατόπιν εισήγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ανατίθεται η ανάπτυξη προτύπων αξιολόγησης και ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους μαθητές αυτούς σε Σχολές ή Τμήματα Α.Ε.Ι. που, κατόπιν πρόσκλησης που τους απευθύνει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Στους μαθητές αυτούς δεν έχουν εφαρμογή οι λοιπές διατάξεις του παρόντος νόμου.

Εγκύκλιος Γ6/106/3-4-1992 ΥΠ.Ε.Π.Θ. (Μαθητές με δυσλεξία)

" 3. Οι δυσλεξικοί μαθητές σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις απαλλάσσονται από τις πάσης φύσεως γραπτές εξετάσεις και εξετάζονται μόνον προφορικά. Η όλη αξιολόγηση πρέπει να γίνεται με κατανόηση, διακριτικότητα, αγάπη και εξάντληση της επιείκειας από όλους τους εκπαιδευτικούς με απώτερο στόχο την ενίσχυση και ενθάρρυνση του δυσλεξικού μαθητή". 


Εγκύκλιος Γ2/1846/17-5-2000 ΥΠ.Ε.Π.Θ. (Τρόπος εξέτασης δυσλεξικών μαθητών/τριών)

«4. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, η αξιολόγηση των μαθητών/τριών αυτών με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γίνεται με προφορική εξέταση, δεδομένου ότι δυσκολεύονται να διατυπώσουν γραπτά τις σκέψεις τους και την όποια αποκτημένη γνώση τους.

Η εξέτασή τους πρέπει να διεξάγεται μέσα σ’ ένα κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού της ιδιαιτερότητάς τους.
Γι αυτό το λόγο θα πρέπει να τους παρέχεται η δυνατότητα να χρησιμοποιούν το πρόχειρό τους, προκειμένου να σημειώσουν σ’ αυτό οτιδήποτε κρίνουν απαραίτητο για το θέμα, το οποίο στη συνέχεια θα αναπτύξουν προφορικά. Σε καμία περίπτωση οι πρόχειρες σημειώσεις δεν συνυπολογίζονται στον τελικό βαθμό. Πρέπει ακόμα να τους παρέχονται διευκρινίσεις και να τους δίνεται επιπλέον χρόνος, στην περίπτωση που θα ζητηθεί.

Στα θεωρητικά μαθήματα ενδέχεται ο εξεταζόμενος να μην μπορεί ή να δυσκολεύεται να αποδώσει σε συνεχή λόγο ένα γνωστικό αντικείμενο, οπότε κρίνεται σκόπιμο να απαντά σε ερωτήσεις που θα του υποβάλλονται.

Ως προς την εξέταση στο μάθημα της έκθεσης, η αξιολόγηση να επικεντρώνεται στην κατανόηση των βασικών εννοιών του θέματος και στην παρουσίαση των επιχειρημάτων του.

Στην εξέταση στα πρακτικά μαθήματα π.χ. Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία είναι πιθανό ο μαθητής/τρια να μη χρησιμοποιεί σωστά τα πρόσημα ή να κάνει λάθη στις πράξεις. Τότε ο καθηγητής χρειάζεται να παρεμβαίνει, να επισημαίνει το λάθος και να τον/την υποβοηθεί να προχωρήσει.

Επιπλέον, οι εξεταστές ας έχουν υπόψη τους, πως ο δυσλεξικός μαθητής/τρια παρουσιάζει αισθητή αδυναμία στην απομνημόνευση τύπων και ορισμών»


ΙΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΥΠΗΡΕΤΕΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

1η ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

1. ΓΕΝ. ΝΟΣΟΚΟΜ. ΠΑΙΔΩΝ ΑΘΗΝΩΝ "ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ"

Παιδοψυχιατρική Κλινική Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Θηβών και Μ.Ασίας,
Γουδί, τκ. 115 27
210 2132013000
210 2132013298,
210 2132013392

2. Γ. Ν. ΠΑΙΔΩΝ ΑΘΗΝΩΝ "Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ"

Α. Β' Παιδοψυχιατρικό Τμήμα Θηβών & Λειβαδείας,
Γουδί, Τ.Κ. 11527
213 2009401-2
Β, Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο (Αθήνας) 5ου ΤοΨΥΠΕ (αποκεντρωμένη μονάδα) Γαρέφη 4, Ελληνορώσων - Κατεχάκη, Τ.Κ.115 25 210 6773442-3
210 6773445 Fax
Γ. Β΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών Μονάδα Αναπτυξιακής Ιατρικής Θηβών & Μικράς Ασίας,
Γουδή, Τ.Κ. 115 27
213 2009186, 2009198
Δ. Β΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) Μεσογείων 24, Γουδή, Τ.Κ. 11527 210 7710824
Ε. Ειδική Θεραπευτική Μονάδα Αυτιστικών (Ε.Θ.Μ.Α.) παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές Μαραθωνοδρόμου 91,
Ψυχικό, Τ.Κ. 154 52
210 67 28 181, 210 67 28 182
ΣΤ. Κέντρο Ημέρας "Το Λιθαράκι" για παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος Αδριανού 21 και Κόδρου, Τ.Κ. 154 51 Αδριανού 21 και Κόδρου, Τ.Κ. 154 51

3. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ - ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ

Α. Κέντρο Κοινοτικής. Ψυχικής Υγιεινής
Βύρωνα-Καισαριανής
Δήλου 14
Καισαριανή, τκ. 161 21
210 7640111
210 7644705

4. Γ. Ν. ΑΘΗΝΩΝ "Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ"

Α. Κέντρο Ψυχικής Υγείας Μεσογείων & Ζαλόγγου 6, Αγία Παρασκευή 210 6015079
210 6016030
Β. Τμήμα Ψυχιατρικής Εφήβων & Νέων Λεωφ. Μεσογείων 154, Τ.Κ.11527 210 7480901, 213 2032854,
fax: 210 - 7481365

5. Γ. Ν. ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ

Α. Τμήμα Ψυχιατρικής Παιδιών και Εφήβων Σισμανογλείου 1,
Μαρούσι, Τ.Κ.15126
213 2058298
Β. Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο (Παλλήνης) 6ου ΤοΨΥΠΕ (αποκεντρωμένη μονάδα) Λεωφ. Μαραθώνος 121, Παλλήνη, Τ.Κ. 153 51 210 6667224
210 6667382

6. Γ. Ν. ΠΑΙΔΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο (Λυκόβρυσης) 3ου ΤοΨΥΠΕ (αποκεντρωμένη μονάδα) Χρυσοστόμου Σμύρνης & Γρ. Αργύρη 2, Λυκόβρυση, Τ.Κ. 14123 210 2816598
210 28500632

7. Γ.Ν. ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ

Α. Ψυχιατρικό Τμήμα Ναϊάδων 117Α, Παλαιό Φάληρο 210 9853761, -2
Β. Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο (Νέας Σμύρνης) Λυκόβρυσης) ου ΤοΨΥΠΕ (αποκεντρωμένη μονάδα) Μεγ. Αλεξάνδρου 65, Νέα Σμύρνη, Τ.Κ.14121 210 9321255
210 9323493
210 9347335 Fax

8. Γ. Ν.Α. "Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ"

Α. Κέντρο Κοινοτικής Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου - Τμήμα Παιδιών & Εφήβων Φερεκύδου 1, Παγκράτι, Τ.Κ. 116 35 210 7519550, 7019444

9. Γ. Ν.Θ. Α. "ΣΩΤΗΡΙΑ"

Α. Κέντρο Ψυχικής Υγείας Νερούτζου & Μενεσθέως, Πλατεία Αττικής, Τ.Κ. 10445 210 8310130, 8310145

10. ΕΝΙΑΙΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (Ε.Ο.Π.Υ.Υ)

Α. Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής Αθηνών Ηπείρου 17, Τ.Κ. 104 33 210 8801300,
210 8801400
fax: 210 3601903

11. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ

Α. Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία Αθήνας Ζαϊμη 2, Αθήνα, Τ.Κ. 10683
(από 1/2014 στη Δ/νση: Νοταρά 58,Τ.Κ. 10683)
210 3844733, Τηλ. &
fax: 2103815711

Σημαιοφόροι και Παραστάτες

1. Σημαιοφόρος ορίζεται ο καλύτερος σε επίδοση μαθητής ή μαθήτρια από την Γ` τάξη με βάση τον γενικό μέσο όρο της βαθμολογίας της προηγούμενης τάξης.
2. Οι Παραστάτες ορίζονται, ανεξάρτητα με το φύλο, και με βάση την επίδοση του γενικού μέσου όρου της βαθμολογίας της προηγούμενης τάξης, δύο μαθητές της Γ` τάξης, δύο μαθητές της Β` τάξης. Επίσης ορίζεται και ένας μαθητής ή μαθήτρια της Α` τάξης ύστερα από κλήρωση όλων των μαθητών για την εκδήλωση της 28ης Οκτωβρίου και ο καλύτερος μαθητής ή μαθήτρια, με βάση την επίδοση, για την εκδήλωση της 25ης Μαρτίου.
Για την επίδοση της Α` τάξης θα υπολογίζεται ο μέσος όρος των δύο τριμήνων, εκτός αν, για διάφορους λόγους, δεν έχει κατατεθεί η βαθμολογία του δευτέρου τριμήνου, οπότε θα υπολογίζεται η βαθμολογία μόνο του πρώτου τριμήνου. Ο μέσος όρος της βαθμολογίας προκύπτει από το μέσο όρο των δύο τριμήνων κάθε μαθήματος ξεχωριστά (οριζόντιος υπολογισμός).
3. Σε περίπτωση ισοβαθμίας μεταξύ δύο ή περισσοτέρων μαθητών για τη θέση του σημαιοφόρου ή παραστατών γίνεται κλήρωση και ορίζονται ένας για τις εκδηλώσεις της 28ης Οκτωβρίου και ένας για τις εκδηλώσεις της 25ης Μαρτίου. (όταν ο ένας ορίζεται σημαιοφόρος ο άλλος ορίζεται παραστάτης). Το ίδιο ισχύει και για τους τοπικούς εορτασμούς και παρελάσεις.
4. Μαθητές που για διάφορους λόγους έχουν απαλλαγεί από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής και έχουν προσκομίσει πιστοποιητικό από Δημόσιο Νοσοκομείο μπορούν να συμμετάσχουν ως σημαιοφόροι ή παραστάτες μετά από υπεύθυνη δήλωση των γονέων τους.
5. Στη διαδικασία επιλογής συμμετέχουν και οι μετεγγραφέντες, μαθητές από άλλα σχολεία. εφόσον η μεταγραφή έχει πραγματοποιηθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία
6. Στη διαδικασία επιλογής σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων για την κατάθεση στεφάνου μπορούν να συμμετέχουν και αλλοδαποί μαθητές, οι οποίοι φοιτούν τουλάχιστο δύο (2) χρόνια σε ελληνικό σχολείο.

Διαγωγή μαθητών
Προσήκουσα διαγωγή
Η συμπεριφορά μαθητών, που εκδηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο εντός και εκτός του σχολείου δια πράξεων ή παραλείψεων, συνιστά τη διαγωγή αυτών. Η διαγωγή περιλαμβάνεται μεταξύ των στοιχείων της σχολικής καταστάσεως των φοιτώντων μαθητών κάθε σχολικού έτους και ελέγχεται, χαρακτηρίζεται και καταχωρίζεται εις τα οικεία βιβλία.
Η προσήκουσα διαγωγή των μαθητών, δηλαδή η έμπρακτη συμμόρφωση προς τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή και προς τις ηθικές αρχές του κοινωνικού περιβάλλοντος, εντός του οποίου διαβιούν, αποτελεί υποχρέωσή τους.

Χαρακτηρισμός διαγωγής
1. Η διαγωγή κάθε μαθητή χαρακτηρίζεται «κοσμιωτάτη», «κοσμία», «επίμεπτη», σύμφωνα με τα παρακάτω: α) «κοσμιωτάτη» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή, όταν αυτός τηρεί απολύτως την προσήκουσα διαγωγή. β) «κοσμία» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητού μαθητή, όταν αυτός τηρεί την προσήκουσα διαγωγή, όχι όμως χωρίς παρεκκλίσεις γ) «επίμεπτη» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή, όταν αυτός παρεκκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά η παρέκκλιση αύτη κρίνεται επιδεκτική παιδαγωγικής επανορθώσεως εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.
2. Ο ετήσιος χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών ενεργείται κατά τη λήξη του διδακτικού έτους με ειδική πράξη του Συλλόγου των διδασκόντων που αποφαίνεται κατά πλειοψηφία επί τη βάσει της εν γένει συμπεριφοράς τους στο σχολείο και εκτός αυτού και των τυχόν κυρώσεων ή ηθικών αμοιβών που έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία, που  συνεκτιμώνται κατά την κρίση του Συλλόγου των διδασκόντων.
Με την ίδια  πράξη χαρακτηρίζεται και η μέχρι την ημέρα του χαρακτηρισμού διαγωγή των μαθητών που φοίτησαν ελλιπώς ή ανεπαρκώς.
3. Προκειμένου περί χαρακτηρισμού της διαγωγής μαθητή ως «κοσμίας» ή «επίμεπτης» η πράξη του Συλλόγου των Διδασκόντων πρέπει  να είναι αιτιολογημένη.
4. Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής μαθητών, ως καθαρώς παιδαγωγικού χαρακτήρα δεδομένο, αποτελεί στοιχείο σχολικής αποκλειστικής χρήσεως και αναγράφεται επί του τίτλου. Ουδεμία τροποποίηση διαγωγής υπό του Συλλόγου των διδασκόντων χωρεί μετά την καθ’ οιονδήποτε τρόπον οριστική έξοδο αυτού από το σχολείο.

Σχολικές κυρώσεις
Κάθε παρέκκλιση από την προσήκουσα διαγωγή, που εκδηλώνεται με υπαίτια πράξη ή παράλειψη, αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και εν ανάγκη αντιμετωπίζεται με σχολικές κυρώσεις.

Είδη κυρώσεων
1. Για κάθε υπαίτια παρέκκλιση από την προσήκουσα διαγωγή, αναλόγως του βαθμού της παρέκκλισης αυτής, επιβάλλονται στους μαθητές οι κάτωθι κυρώσεις: α) παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) ωριαία απομάκρυνση από το διδασκόμενο μάθημα, δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 3 ημερών, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 5 ημερών και στ) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
2. Η παρατήρηση αποσκοπεί στη προειδοποίηση του μαθητού, ότι άλλη παρέκκλισή του  δυνατόν να επισύρει κύρωση βαρύτερη, κρίνεται ως η ελαφρότερη των κυρώσεων και δεν καταχωρίζεται στα οικεία βιβλία του σχολείου.
3. Η επίπληξη καταχωρίζεται στο βιβλίο Επιβολής Κυρώσεων του σχολείου, εφ’ όσον το κρίνει επιβεβλημένο το όργανο που την επέβαλε.
4. Όλες οι άλλες κυρώσεις καταχωρίζονται στο βιβλίο Επιβολής Κυρώσεων του Σχολείου, κατόπιν ενυπόγραφου σημειώματος του οργάνου που την επέβαλε προς τον Διευθυντή. Επίσης καταχωρίζονται στο Ατομικό Δελτίο του τιμωρηθέντος μαθητή.
5. Οι μαθητές που αποβάλλονται  δύναται να παραμένουν στο σχολείο κατά τις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων, απασχολούμενοι με τη μέριμνα του Διευθυντή του Σχολείου.

Αρμοδιότητα επιβολής κυρώσεων
Τις προβλεπόμενες κυρώσεις δύναται να επιβάλλουν:
α) Καθένας από τους διδάσκοντες καθηγητές: παρατήρηση, επίπληξη και ωριαία απομάκρυνση από το διδασκόμενο μάθημα .
β) Ο Διευθυντής του Σχολείου τις κυρώσεις: παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από το διδασκόμενο μάθημα και αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 3 ημερών γ) Συμβούλιο αποτελούμενο από το Διευθυντή του Σχολείου, ως Πρόεδρο και τους  διδάσκοντες στην τάξη του μαθητού καθηγητές ως μέλη, τις κυρώσεις: α) παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) ωριαία απομάκρυνση από το διδασκόμενο μάθημα, δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 3 ημερών, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 5 ημερών
δ) Την κύρωση της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος δύναται να επιβάλει μόνον η ολομέλεια του Συλλόγου των διδασκόντων του Σχολείου.

Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Η κύρωση ποινή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται όταν ο μαθητής παρεκκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ώστε η παρέκκλιση αύτη να δημιουργεί παιδαγωγικό πρόβλημα που υπερβαίνει τις επανορθωτικές δυνατότητες του σχολείου στο οποίο φοιτά, ώστε, στο πλαίσιο νέων σχολικών συνθηκών, να του παρασχεθεί η ευχέρεια βελτιώσεως της διαγωγής του.

Εκπροσώπηση μαθητών
1. Σε περιπτώσεις που δημιουργείται πρόβλημα από τη συμπεριφορά μαθητή ή μαθήτριας στο σχολείο, ανεξάρτητα και πέρα από τη διαδικασία επιβολής ποινών, η γενική συνέλευση της μαθητικής κοινότητας, στην οποία ανήκει ο μαθητής ή η μαθήτρια συνέρχεται έκτακτα με πρωτοβουλία του συμβουλίου της κοινότητας, συζητάει το θέμα και εισηγείται τον τρόπο αντιμετώπισής του στο σύλλογο των καθηγητών που έχει και την ευθύνη της τελικής απόφασης.
2. Σε κάθε περίπτωση που συζητούνται στο σύλλογο των καθηγητών πειθαρχικά θέματα μαθητών παρευρίσκεται στις σχετικές συνεδριάσεις, ο πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας, ο οποίος μεταφέρει στο σύλλογο των καθηγητών την άποψη της γενικής συνέλευσης της κοινότητας. Επίσης παρευρίσκονται, με δικαίωμα λόγου, ο πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας, καθώς και το προεδρείο του μαθητικού συμβουλίου του σχολείου. Οι εκπρόσωποι των μαθητών αποχωρούν κατά την ώρα της διασκέψεως και ψηφοφορίας.
3. Ο μαθητής που παραπέμπεται για παράπτωμα στο σύλλογο των καθηγητών, έχει το δικαίωμα της απολογίας.